Odżywianie a zdrowie

Substancje odżywcze, które wprowadzasz do organizmu, mają ogromne znaczenie z punktu widzenia zdrowia i wydajności. Chociaż uważamy, że oferujemy fantastyczną gamę produktów zaprojektowanych do zwiększania wydajności, istnieją pewne obszary, w których niestety nawet TORQ nie spełnia oczekiwań.

W tym artykule nie będziemy przyglądać się makroelementom (węglowodanom i białkom), które są tak istotne dla sportowców – to obszar, na którym zasadniczo koncentruje się marka TORQ. Te składniki odżywcze zostały omówione w osobnych artykułach: Optymalne odżywianie oraz Nawadnianie i uzupełnianie energii.

Pomijając te główne funkcjonalne składniki odżywcze, nie wolno ignorować elementów uniwersalnie zdrowej, zbilansowanej diety. W trosce o zdrowie jelit i dostarczanie niezbędnych mikroelementów, takich jak witaminy i minerały, zawsze należy spożywać dużo świeżych owoców i warzyw o wysokiej zawartości błonnika. Ułatwiają one pasaż wszystkich składników odżywczych przez jelita, wspomagając zachowanie ich w czystości, zdrowiu i funkcjonalności. W tym artykule nie zamierzamy skupiać się na żadnych szczególnych witaminach ani minerałach, ponieważ potrzebne są wszystkie, a piękno spożywania świeżych owoców i warzyw polega na tym, że dostarczasz właśnie je wszystkie.

 

img01

 

W TORQ uwielbiamy żywność organiczną, dlatego wiele naszych produktów posiada certyfikat Soil Association Certified Organic i zalecamy, aby w miarę możliwości, wybierać produkty organiczne. Patrząc z perspektywy wydajności, różnica pomiędzy żywnością „naturalną” i „organiczną” jest prawdopodobnie znikoma, ale z długoterminowej perspektywy zdrowotnej prawdopodobnie większe korzyści zapewnia żywność organiczna o bardziej skoncentrowanej zawartości witamin/minerałów i mniejszym zanieczyszczeniu herbicydami i pestycydami. To oczywiście osobisty wybór i istnieją uzasadnione argumenty przemawiające za tym, że przejście na produkty organiczne nie powoduje istotnej różnicy dla zdrowia – nasza opinia jest taka, jak przedstawiliśmy, a resztę być może pokaże czas. Z pewnością prawidłowym podejściem byłoby spożywanie produktów organicznych wtedy, gdy jest to praktyczne – może taki kompromis?

Większość ludzi zgodziłaby się ze stwierdzeniem, że naturalne produkty żywnościowe zawsze przebijają sztuczne produkty zawierające dodatki, a my w TORQ mocno trzymamy się przekonania, że tak właśnie jest. Często sztuczne składniki pojawiają się na opakowaniach żywności jako środki konserwujące, barwniki, słodziki, sztuczne aromaty lub inne dodatki. Z powodu demonizowania cukru obecnie wzrasta popularność sztucznych słodzików, które wspomagają ograniczanie zbędnych kalorii u osób pędzących siedzący tryb życia oraz u osób z nadwagą. Jednak kwestionujemy długoterminowe skutki u osób aktywnych fizycznie, których fizjologia jest doskonale dostosowana do radzenia sobie z węglowodanami. Nie wiemy na pewno, ale w naszej opinii sztuczne słodziki stanowią (również według Światowej Organizacji Zdrowia) mniejsze zło dla ogółu społeczeństwa, jednak nie uwzględniając populacji aktywnej fizycznie, dla której spożywanie węglowodanów zrównoważone z zapotrzebowaniem energetycznym nie stanowi problemu. Z demonizacją cukru rozprawiamy się bardziej szczegółowo w artykule Skuteczna redukcja masy TM. Poświęć więc chwilę, aby go przeczytać. Jeśli interesujesz się czynnikami, które prowadzą do cukrzycy i powodują obecnie epidemię cukrzycy typu 2, zajrzyj do zakładki z informacjami w dolnej części strony Produkty dla diabetyków. Jest to dziedzina, w którą jesteśmy głęboko zaangażowani. Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi na tej stronie, skontaktuj się z działem Doradztwa fitness lub z nami, korzystając ze szczegółowych informacji zamieszczonych na końcu tego artykułu.

 

owoce03

 

Tłuszcz nie jest mikroelementem, ale omówmy kwasy Omega 3. Są to składniki tłuszczu zwykle występujące w tłustych rybach, orzechach włoskich, nasionach chia, nasionach lnu i podobnych. Uważa się, że w Wielkiej Brytanii stosunek spożywanych kwasów Omega 6 do Omega 3 jest zbyt wysoki i że w diecie powinniśmy uwzględniać więcej źródeł kwasów Omega 3. Kwasy tłuszczowe Omega 6 są bardziej dostępne i nie są uważane za „dobre tłuszcze”. Podczas gdy eksperci zasadniczo odchodzą od zalecania diet o niskiej zawartości tłuszczów, stosowanie wielu różnych źródeł tłuszczów ze szczególnym uwzględnieniem kwasów Omega 3 wydaje się właściwe. Jednak tłuszcze są bardzo kaloryczne – zawierają 9 kalorii na gram, podczas gdy węglowodany i białka zawierają tylko 4 kalorie na gram, co ma wpływ na utratę wagi. Omówimy to bardziej szczegółowo w artykule Skuteczna redukcja masy TM. Z punktu widzenia wydajności sportowej, powolny pasaż tłuszczu w jelitach i jego skłonność do hamowania wchłaniania węglowodanów sprawiają, że czas i objętość przyjmowanego tłuszczu są znaczące. Omawiamy je bardziej szczegółowo w artykule Optymalne odżywianie.

 

ryby02

 

Nie jest to wyczerpujący opis tego, jak naszym zdaniem powinno wyglądać odżywianie, ale mówiąc ogólnie, poza spożywaniem węglowodanów i białek, które dostarczają energii i wspomagają budowanie wydajności, należy zachować naturalne podejście: jeść dużo świeżych owoców i warzyw oraz starać się spożywać więcej żywności zawierającej kwasy tłuszczowe Omega 3.